بررسی نسخه های آفیس

بررسی نسخه های آفیس

بررسی نسخه های آفیس:

مایکروسافت آفیس یا به‌طور ساده آفیس، خانواده‌ای از نرم‌افزارهای سرویس گیرنده، نرم‌افزار سرور و سرویس‌های توسعه‌یافته توسط مایکروسافت است. اولین بار توسط بیل گیتس در 1 اوت 1988 در COMDEX در لاس وگاس معرفی شد. در ابتدا یک اصطلاح بازاریابی برای مجموعه آفیس (مجموعه ای از برنامه های کاربردی بهره وری) بود، اولین نسخه آفیس شامل Microsoft Word، Microsoft Excel و Microsoft PowerPoint بود. در طول سال‌ها، برنامه‌های آفیس با ویژگی‌های مشترکی مانند غلط‌گیر املای مشترک، لینک دادن و جاسازی شیء، یکپارچه‌سازی داده‌ها و زبان برنامه‌نویسی ویژوال بیسیک برای برنامه‌ها بسیار نزدیک‌تر شده‌اند. مایکروسافت همچنین Office را به عنوان یک پلتفرم توسعه برای نرم افزارهای خط تولید تحت نام تجاری Office Business Applications قرار می دهد. این برنامه شامل یک پردازشگر کلمه (Word)، یک برنامه صفحه گسترده (Excel) و یک برنامه ارائه (PowerPoint)، یک سرویس گیرنده ایمیل (Outlook)، یک سیستم مدیریت پایگاه داده (Access)، و یک برنامه انتشار دسکتاپ (Publisher) است. آفیس در چندین نسخه با هدف کاربران نهایی و محیط های محاسباتی مختلف تولید می شود. نسخه اصلی و پرکاربردترین نسخه، نسخه دسکتاپ است که برای رایانه های شخصی دارای سیستم عامل ویندوز و macOS در دسترس است. مایکروسافت همچنین برنامه های تلفن همراه را برای اندروید و iOS نگهداری می کند. Office on the web نسخه ای از نرم افزار است که در یک مرورگر وب اجرا می شود. در این مقاله قصد داریم به صورت کامل و جامع به بررسی نسخه های آفیس بپردازیم پس برای آشنایی بیشتر تا انتهای این متن همراه ما باشید.

از آفیس 2013، مایکروسافت آفیس 365 را به عنوان ابزار اصلی دریافت مایکروسافت آفیس معرفی کرده است: استفاده از نرم‌افزار و سایر خدمات را در مدل کسب‌ و کار اشتراکی امکان‌ پذیر می‌کند و کاربران به‌روزرسانی‌های ویژگی نرم‌افزار را در طول عمر اشتراک دریافت می‌کنند، از جمله ویژگی‌های جدید و یکپارچه‌سازی رایانش ابری که لزوماً در نسخه‌های «در محل» آفیس که تحت شرایط مجوز متعارف فروخته می‌شوند، گنجانده نشده‌اند. در سال 2017، درآمد آفیس 365 از فروش مجوزهای معمولی پیشی گرفت. مایکروسافت همچنین بسیاری از نسخه‌های استاندارد آفیس 365 خود را به مایکروسافت 365 تغییر نام داد تا بر گنجاندن محصولات و خدمات فعلی آنها تأکید کند. در اکتبر 2022، مایکروسافت اعلام کرد که همه نمونه‌های نام آفیس با مایکروسافت 365 جایگزین می‌شوند و از آفیس شروع می‌شود. در نوامبر همان سال در وب، و برنامه‌های دسک‌تاپ و تلفن همراه مجزای مجموعه آفیس در ژانویه 2023 عملاً برند آفیس را پس از 32 سال بازنشسته میکند.

بررسی نسخه های آفیس
بررسی نسخه های آفیس

برنامه ها و خدمات اصلی:

مایکروسافت ورد: یک پردازشگر کلمه است که در مایکروسافت آفیس و برخی از نسخه های Microsoft Works که اکنون متوقف شده است، گنجانده شده است. اولین نسخه Word که در پاییز 1983 منتشر شد، برای سیستم عامل MS-DOS بود و ماوس کامپیوتر را به کاربران بیشتری معرفی کرد. Word 1.0 را می‌توان با یک ماوس همراه خریداری کرد، اگرچه هیچ موردی لازم نبود. به دنبال نمونه های LisaWrite و MacWrite، Word برای Macintosh تلاش کرد تا ویژگی های WYSIWYG را به بسته خود اضافه کند. Word for Mac در سال 1985 منتشر شد. Word for Mac اولین نسخه گرافیکی Microsoft Word بود. در ابتدا، فرمت اختصاصی .doc را به عنوان قالب اصلی خود پیاده سازی کرد. اما Word 2007 این قالب را به نفع Office Open XML که بعداً توسط Ecma International به عنوان یک فرمت باز استاندارد شد، منسوخ کرد. پشتیبانی از فرمت سند قابل حمل (PDF) و OpenDocument (ODF) برای اولین بار در Word برای ویندوز با Service Pack 2 برای Word 2007 معرفی شد.

مایکروسافت اکسل: یک ویرایشگر صفحه گسترده است که در ابتدا با لوتوس 1-2-3 غالب رقابت می کرد و در نهایت فروش بیشتری از آن داشت. مایکروسافت اولین نسخه اکسل را برای سیستم عامل مک در سال 1985 و اولین نسخه ویندوز (با شماره 2.05 مطابق با مک) در نوامبر 1987 منتشر کرد.

مایکروسافت پاورپوینت: یک برنامه ارائه است که برای ایجاد نمایش اسلاید متشکل از متن، گرافیک و سایر اشیاء استفاده می شود که می تواند روی صفحه نمایش داده شود و توسط ارائه دهنده نمایش داده شود یا روی شفاف یا اسلاید چاپ شود.

Microsoft OneNote: یک برنامه یادداشت برداری است که یادداشت های دست نویس یا تایپ شده، نقاشی ها، بریده های صفحه و تفسیرهای صوتی را جمع آوری می کند. یادداشت ها را می توان با سایر کاربران OneNote از طریق اینترنت یا شبکه به اشتراک گذاشت. OneNote در ابتدا به عنوان یک برنامه مستقل معرفی شد که در هیچ یک از نسخه های Microsoft Office 2003 گنجانده نشده بود. با این حال، OneNote در نهایت به یکی از اجزای اصلی مایکروسافت آفیس تبدیل شد. با انتشار مایکروسافت آفیس 2013، OneNote در همه پیشنهادات مایکروسافت آفیس گنجانده شد. OneNote همچنین به عنوان یک برنامه وب در آفیس در وب، یک برنامه رایگان برای دسکتاپ Windows (و بعداً نرم افزار رایگان)، یک برنامه تلفن همراه برای Windows Phone، iOS، Android و Symbian، و یک برنامه به سبک Metro برای ویندوز 8 یا بالاتر در دسترس است.

Microsoft Outlook: (با Outlook Express، Outlook.com یا Outlook در وب اشتباه گرفته نشود) یک مدیر اطلاعات شخصی است که جایگزین Windows Messaging، Microsoft Mail و Schedule+ از Office 97 می شود. این شامل یک سرویس گیرنده ایمیل، تقویم، مدیریت وظیفه و دفترچه آدرس است. در سیستم عامل مک، مایکروسافت چندین نسخه از Outlook را در اواخر دهه 1990 ارائه کرد، اما فقط برای استفاده با Microsoft Exchange Server. در آفیس 2001، یک برنامه جایگزین با مجموعه ویژگی های کمی متفاوت به نام Microsoft Entourage معرفی کرد. این Outlook را مجدداً در آفیس 2011 معرفی کرد و جایگزین Entourage شد.

Microsoft OneDrive: یک سرویس میزبانی فایل است که به کاربران امکان می دهد فایل ها را همگام سازی کنند و بعداً از مرورگر وب یا دستگاه تلفن همراه به آنها دسترسی داشته باشند.

Microsoft Teams: پلتفرمی است که چت محل کار، جلسات، یادداشت ها و پیوست ها را ترکیب می کند.

بررسی نسخه های آفیس
بررسی نسخه های آفیس

برنامه های اختصاصی ویندوز:

Microsoft Publisher: یک برنامه انتشار دسکتاپ برای ویندوز است که بیشتر برای طراحی بروشور، برچسب، تقویم، کارت تبریک، کارت ویزیت، خبرنامه، وب سایت و کارت پستال استفاده می شود.

مایکروسافت اکسس: یک سیستم مدیریت پایگاه داده برای ویندوز است که موتور پایگاه داده دسترسی رابطه ای (موتور پایگاه داده جت سابق) را با رابط کاربری گرافیکی و ابزارهای توسعه نرم افزار ترکیب می کند. مایکروسافت اکسس داده ها را در قالب خود بر اساس موتور پایگاه داده اکسس ذخیره می کند. همچنین می‌تواند مستقیماً به داده‌های ذخیره‌شده در سایر برنامه‌ها و پایگاه‌های داده وارد یا پیوند دهد.

Microsoft Project: یک برنامه مدیریت پروژه برای ویندوز برای پیگیری رویدادها و ایجاد نمودارهای شبکه و نمودارهای گانت است که در هیچ مجموعه آفیس همراه نیست.

Microsoft Visio: یک برنامه نمودار و فلوچارت برای ویندوز است که در هیچ مجموعه آفیس همراه نیست.

برنامه های مخصوص موبایل:

آفیس لنز: یک اسکنر تصویر است که برای دستگاه های تلفن همراه بهینه شده است. این سند (به عنوان مثال کارت ویزیت، کاغذ، تخته سفید) را از طریق دوربین می گیرد و سپس قسمت سند تصویر را صاف می کند. نتیجه را می توان به Word، OneNote، PowerPoint یا Outlook صادر کرد، یا در OneDrive ذخیره کرد، از طریق Mail ارسال کرد یا در Photo Library قرار داد.

Office Mobile: یک برنامه موبایل آفیس یکپارچه برای اندروید و iOS است که Word، Excel و PowerPoint را در یک برنامه واحد ترکیب می کند و قابلیت های جدیدی مانند یادداشت برداری سریع، امضای PDF، اسکن کدهای QR و انتقال فایل ها را معرفی می کند.

Office Remote: برنامه ای است که دستگاه تلفن همراه را به یک کنترل از راه دور برای نسخه های دسکتاپ Word، Excel و PowerPoint تبدیل می کند.

بررسی نسخه های آفیس
بررسی نسخه های آفیس

برنامه های کاربردی سرور:

Microsoft SharePoint: یک پلت فرم مشترک مبتنی بر وب است که با Microsoft Office یکپارچه می شود. شیرپوینت که در سال 2001 راه اندازی شد، عمدتاً به عنوان یک سیستم مدیریت اسناد و ذخیره سازی به فروش می رسد، اما این محصول بسیار قابل تنظیم است و استفاده از آن به طور قابل توجهی در بین سازمان ها متفاوت است. خدمات شیرپوینت عبارتند از:

Excel Services یک سرور ویرایش صفحه گسترده مشابه Microsoft Excel است.

InfoPath Forms Services یک سرور توزیع فرم مشابه Microsoft InfoPath است.

Microsoft Project Server یک سرور مدیریت پروژه مشابه Microsoft Project است.

Skype for Business Server یک سرور ارتباطی بی‌درنگ برای پیام‌رسانی فوری و ویدئو کنفرانس است.

Microsoft Exchange Server یک سرور پست الکترونیکی و سرور تقویم است.

خدمات وب:

Microsoft Sway: یک برنامه وب ارائه است که در اکتبر 2014 منتشر شد. همچنین دارای یک برنامه بومی برای iOS و ویندوز 10 است.
Delve: سرویسی است که به کاربران Office 365 امکان جستجو و مدیریت ایمیل ها، جلسات، مخاطبین، شبکه های اجتماعی و اسناد ذخیره شده در OneDrive یا Sites در Office 365 را می دهد.
Microsoft Forms: یک سازنده نظرسنجی آنلاین است که برای مشترکین Office 365 Education در دسترس است.
Microsoft To Do: یک سرویس مدیریت وظایف است.
Outlook.com: یک وب ایمیل رایگان با رابط کاربری مشابه Microsoft Outlook است.
Outlook on the web: یک سرویس گیرنده ایمیل وب شبیه به Outlook.com است، اما جامع‌تر است و فقط از طریق آفیس 365 و مایکروسافت اکسچنج سرور در دسترس است.
Microsoft Planner: یک برنامه برنامه ریزی است که در پلتفرم Microsoft Office 365 موجود است.
مایکروسافت استریم یک سرویس اشتراک‌گذاری ویدیوی شرکتی برای کاربران سازمانی با مجوز آفیس 365 آکادمیک یا سازمانی است.
Microsoft Bookings: یک برنامه رزرو قرار ملاقات در پلتفرم Microsoft Office 365 است.

بررسی نسخه های آفیس
بررسی نسخه های آفیس

آفیس در وب:

Office on the web یک نسخه وب سبک رایگان مایکروسافت آفیس است و در درجه اول شامل سه برنامه وب است: Word، Excel و PowerPoint. این پیشنهاد همچنین شامل Outlook.com، OneNote و OneDrive است که از طریق یک تغییر دهنده برنامه یکپارچه قابل دسترسی هستند. کاربران می‌توانند نسخه داخلی این سرویس را که Office Online Server نامیده می‌شود، در فضای ابری خصوصی همراه با SharePoint، Microsoft Exchange Server و Microsoft Lync Server نصب کنند.

ورد، اکسل و پاورپوینت در وب همگی می‌توانند فایل‌های XML Open Office (docx، xlsx، pptx) و همچنین فایل‌های OpenDocument (odt، ods، odp) را به‌طور بومی باز، ویرایش و ذخیره کنند. آنها همچنین می‌توانند فرمت‌های فایل آفیس قدیمی (doc، xls، ppt) را باز کنند، اما اگر کاربر بخواهد آنها را به صورت آنلاین ویرایش کند، به فرمت‌های Open XML جدیدتر تبدیل می‌شوند. سایر قالب‌ها را نمی‌توان در برنامه‌های مرورگر باز کرد، مانند CSV در Excel یا HTML در Word، و همچنین فایل‌های Office که با رمز عبور رمزگذاری شده‌اند را نمی‌توان باز کرد. فایل‌های دارای ماکرو را می‌توان در برنامه‌های مرورگر باز کرد، اما ماکروها قابل دسترسی یا اجرا نیستند. از جولای 2013، Word می‌تواند اسناد PDF را رندر کند یا آنها را به اسناد Microsoft Word تبدیل کند، اگرچه قالب بندی سند ممکن است از نسخه اصلی منحرف شود.[23] از نوامبر 2013، برنامه‌ها از نویسندگی همزمان و ذخیره خودکار فایل‌ها پشتیبانی می‌کنند.

آفیس در وب فاقد تعدادی از ویژگی های پیشرفته موجود در نسخه های دسکتاپ کامل آفیس است، از جمله فاقد برنامه های Access و Publisher به طور کامل. با این حال، کاربران می‌توانند فرمان «Open in Desktop App» را انتخاب کنند که سند را در نسخه دسک‌تاپ آفیس روی رایانه یا دستگاه خود نمایش می‌دهد تا از ویژگی‌های پیشرفته آنجا استفاده کند. مرورگرهای وب پشتیبانی شده شامل Microsoft Edge، Internet Explorer 11، آخرین نسخه های فایرفاکس یا گوگل کروم، و همچنین Safari برای OS X 10.8 یا جدیدتر است.

نسخه شخصی آفیس در وب با یک حساب مایکروسافت از طریق وب سایت Office.com که جایگزین SkyDrive (اکنون OneDrive) و Office Live Workspace شده است، به صورت رایگان در دسترس عموم است. نسخه‌های مدیریت‌شده سازمانی از طریق Office 365 در دسترس هستند. در فوریه 2013، امکان مشاهده و ویرایش فایل‌ها در SkyDrive بدون ورود به سیستم اضافه شد. این سرویس همچنین می‌تواند به‌صورت خصوصی در محیط‌های سازمانی به‌عنوان برنامه شیرپوینت یا از طریق Office Web Apps Server نصب شود. مایکروسافت همچنین برنامه‌های وب دیگری را در مجموعه آفیس ارائه می‌کند، مانند برنامه وب Outlook (که قبلاً Outlook Web Access)، Lync Web App (قبلاً Office Communicator Web Access)،  Project Web App (قبلاً Project Web Access) علاوه بر این، مایکروسافت سرویسی را تحت نام Online Doc Viewer برای مشاهده اسناد آفیس در یک وب سایت از طریق آفیس در وب ارائه می دهد. برنامه‌های افزودنی رایگان برای استفاده مستقیم از Office در وب در Google Chrome و Microsoft Edge وجود دارد.

بررسی نسخه های آفیس
بررسی نسخه های آفیس

ویژگی های مشترک:

اکثر نسخه های مایکروسافت آفیس (از جمله آفیس 97 و جدیدتر) از مجموعه ویجت خود استفاده می کنند و دقیقاً با سیستم عامل اصلی مطابقت ندارند. این در مایکروسافت آفیس XP و سال 2003 بیشتر مشهود است، جایی که منوهای استاندارد با سبک منوی رنگی، صاف و سایه دار جایگزین شدند. رابط کاربری یک نسخه خاص از مایکروسافت آفیس اغلب به شدت بر نسخه بعدی مایکروسافت ویندوز تأثیر می گذارد. به عنوان مثال:

نوار ابزار، دکمه های رنگی و ظاهر سه بعدی خاکستری رنگ Office 4.3 به ویندوز 95 اضافه شد.
این نوار که در آفیس 2007 معرفی شد، در چندین برنامه همراه با ویندوز 7 و نسخه های جدیدتر گنجانده شده است.
طراحی تخت و جعبه مانند آفیس 2013 (منتشر شده در سال 2012) در اصلاح رابط کاربری جدید ویندوز 8 تکرار شد.
کاربران مایکروسافت آفیس ممکن است از طریق مشخصات اتصال ذخیره شده در فایل های Office Data Connection (.odc) به داده های خارجی دسترسی داشته باشند.

آفیس، در تمام پلتفرم‌ها، در سال‌های اخیر از ویرایش فایل‌های سرور (در زمان واقعی) و فایل‌های آفلاین (ذخیره دستی) پشتیبانی می‌کند. پشتیبانی از ویرایش فایل های سرور (در زمان واقعی) در ابتدا (به شکل فعلی) پس از معرفی OneDrive (سابق SkyDrive) معرفی شد. اما، نسخه‌های قدیمی‌تر آفیس توانایی ویرایش فایل‌های سرور را نیز دارند (به ویژه Office 2007). هم ویندوز و هم آفیس از سرویس پک ها برای به روز رسانی نرم افزار استفاده می کردند. آفیس دارای سرویس‌های غیر تجمعی بود که پس از انتشار سرویس آفیس 2000 متوقف شد. اکنون، ویندوز و آفیس برای به‌روزرسانی نرم‌افزار به طرح‌های انتشار قابل پیش‌بینی (ماهانه، نیمه‌سالانه و سالانه) روی آورده‌اند. نسخه های قبلی Office اغلب حاوی تخم مرغ عید پاک بود. به عنوان مثال، اکسل 97 حاوی یک شبیه ساز پرواز با عملکرد منطقی بود.

بررسی نسخه های آفیس
بررسی نسخه های آفیس

فرمت های فایل و ابرداده:

مایکروسافت آفیس قبل از آفیس 2007 از فرمت های فایل اختصاصی بر اساس فرمت باینری فایل مرکب OLE استفاده می کرد. این باعث شد کاربرانی که داده‌ها را به اشتراک می‌گذارند، از همان پلتفرم نرم‌افزاری استفاده کنند. در سال 2008، مایکروسافت تمام اسناد فرمت‌های آفیس باینری را به‌صورت رایگان برای دانلود در دسترس قرار داد و هر گونه حق اختراع احتمالی را برای استفاده یا اجرای آن فرمت‌های باینری به صورت رایگان تحت عنوان Open Specification Promise اعطا کرد. پیش از این، مایکروسافت چنین اسنادی را آزادانه اما فقط در صورت درخواست ارائه می کرد.

با شروع آفیس 2007، فرمت فایل پیش‌فرض نسخه‌ای از Office Open XML بوده است، اگرچه با فرمت استاندارد شده و منتشر شده توسط Ecma International و ISO/IEC متفاوت است. مایکروسافت حق اختراع را برای فناوری فرمت‌ها تحت عنوان Open Specification Promise اعطا کرده است و مبدل‌های قابل دانلود رایگان را برای نسخه‌های قبلی Microsoft Office از جمله Office 2003، Office XP، Office 2000 و Office 2004 برای Mac OS X در دسترس قرار داده است. پیاده سازی های شخص ثالث Office Open XML بر روی پلتفرم ویندوز (LibreOffice، همه پلتفرم ها)، پلت فرم macOS (iWork ’08، NeoOffice، LibreOffice) و لینوکس (LibreOffice و OpenOffice.org 3.0) وجود دارد. علاوه بر این، Office 2010، Service Pack 2 برای Office 2007 و Office 2016 برای Mac از فرمت OpenDocument (ODF) برای باز کردن و ذخیره اسناد پشتیبانی می کند – فقط ODF 1.0 قدیمی (استاندارد ISO/IEC 2006) پشتیبانی می شود، نه نسخه 1.2. (استاندارد ISO/IEC 2015).

مایکروسافت امکان حذف ابرداده از اسناد آفیس را فراهم می کند. این در پاسخ به حوادث بسیار تبلیغاتی بود که در آن اطلاعات حساس در مورد یک سند از طریق ابرداده آن به بیرون درز کرد. حذف ابرداده برای اولین بار در سال 2004 در دسترس بود، زمانی که مایکروسافت ابزاری به نام Remove Hidden Data Add-in برای Office 2003/XP برای این منظور منتشر کرد. این به طور مستقیم در آفیس 2007 در ویژگی به نام بازرس اسناد ادغام شد.

پلتفرم:

مایکروسافت از آفیس برای پلتفرم‌های Windows و macOS و همچنین نسخه‌های موبایل برای پلتفرم‌های Windows Phone، Android و iOS پشتیبانی می‌کند. با شروع مک آفیس 4.2، نسخه‌های macOS و ویندوز آفیس فرمت فایل یکسانی دارند و قابلیت همکاری دارند. پشتیبانی ویژوال بیسیک برای برنامه ها در مایکروسافت آفیس 2008 برای مک حذف شد، سپس در آفیس برای مک 2011 مجدداً معرفی شد.

مایکروسافت در اواسط دهه 1990 تلاش کرد تا آفیس را به پردازنده های RISC مانند NEC/MIPS و IBM/PowerPC منتقل کند، اما آنها با مشکلاتی مانند دسترسی به حافظه مواجه شدند که توسط الزامات تراز ساختار داده با مشکل مواجه شد. با این حال، Microsoft Word 97 و Excel 97 برای پلتفرم DEC Alpha عرضه شدند. مشکلات در پورت کردن آفیس ممکن است عاملی در توقف ویندوز NT در پلتفرم های غیر اینتل باشد.

نسخه ها:

مایکروسافت آفیس در چندین نسخه موجود است که تعداد معینی از برنامه ها را با قیمتی خاص دوباره گروه بندی می کند. در درجه اول، مایکروسافت آفیس را به عنوان مایکروسافت 365 می فروشد. نسخه ها به شرح زیر است:

Microsoft 365 Personal
خانواده مایکروسافت 365
Microsoft 365 Business Basic
Microsoft 365 Business Standard
Microsoft 365 Business Premium
برنامه های مایکروسافت 365 برای تجارت
برنامه های مایکروسافت 365 برای سازمانی
Office 365 E1، E3، E5
Office 365 A1, A3, A5 (برای آموزش)
Office 365 G1، G3، G5 (برای دولت)
Microsoft 365 F1، F3، Office 365 F3
مایکروسافت آفیس را برای یک بار خرید به‌عنوان Home & Student و Home & Business می‌فروشد، با این حال، این نسخه‌ها به‌روزرسانی‌های عمده دریافت نمی‌کنند.

بررسی نسخه های آفیس
بررسی نسخه های آفیس

مایکروسافت آفیس برای ویندوز:

مایکروسافت آفیس برای ویندوز در اکتبر 1990 به عنوان یک بسته نرم افزاری از سه برنامه طراحی شده برای Microsoft Windows 3.0 شروع به کار کرد: Microsoft Word برای Windows 1.1، Microsoft Excel برای Windows 2.0، و Microsoft PowerPoint برای Windows 2.0. Microsoft Office برای Windows 1.5 مجموعه را با Microsoft Excel 3.0 به روز کرد. نسخه 1.6 Microsoft Mail for PC Networks 2.1 را به بسته نرم افزاری اضافه کرد.

مایکروسافت آفیس 3.0:

مایکروسافت آفیس 3.0، که مایکروسافت آفیس 92 نیز نامیده می شود، در 30 آگوست 1992 منتشر شد و حاوی Word 2.0، Excel 4.0، PowerPoint 3.0 و Mail 3.0 بود. این اولین نسخه آفیس بود که بر روی CD-ROM نیز منتشر شد. در سال 1993، Microsoft Office Professional منتشر شد که Microsoft Access 1.1 را اضافه کرد.

مایکروسافت آفیس 4.x:

Microsoft Office 4.0 حاوی Word 6.0، Excel 4.0a، PowerPoint 3.0 و Mail در سال 1993 منتشر شد. شماره نسخه ورد از 2.0 به 6.0 افزایش یافت تا شماره نسخه مشابه نسخه های MS-DOS و Macintosh را داشته باشد (Excel و PowerPoint قبلاً با نسخه های Macintosh شماره گذاری شده بودند).

مایکروسافت آفیس 4.2 برای ویندوز NT در سال 1994 برای معماری‌های i386، آلفا، MIPS و PowerPC منتشر شد که شامل Word 6.0 و Excel 5.0 (هر دو 32 بیتی، PowerPoint 4.0 (16 بیتی) و Microsoft Office Manager 4.2 (پیش ساز نوار میانبر آفیس).

مایکروسافت آفیس 95:

مایکروسافت آفیس 95 در 24 آگوست 1995 منتشر شد. شماره نسخه های نرم افزار دوباره برای ایجاد برابری در مجموعه تغییر یافت – هر برنامه نسخه 7.0 نام داشت به این معنی که همه نسخه ها به جز Word از دست رفته بودند. Office 95 شامل اجزای جدیدی مانند Schedule+ و Binder بود. Office برای ویندوز 95 به عنوان یک نسخه کاملاً 32 بیتی طراحی شد تا با ویندوز 95 مطابقت داشته باشد، اگرچه برخی از برنامه ها در آن زمان به عنوان بخشی از مجموعه بسته بندی نشده بودند – Publisher برای ویندوز 95 و پروژه 95 دارای اجزای 16 بیتی بودند حتی اگر برنامه اصلی آنها قابل اجرا بود. 32 بیتی بود

Office 95 در دو نسخه Office 95 Standard و Office 95 Professional عرضه شد. نسخه استاندارد شامل Word 7.0، Excel 7.0، PowerPoint 7.0 و Schedule+ 7.0 بود. نسخه حرفه ای شامل تمام موارد موجود در نسخه استاندارد به علاوه Access 7.0 بود. اگر نسخه حرفه ای به صورت CD-ROM خریداری می شد، شامل قفسه کتاب نیز می شد. لوگوی استفاده شده در آفیس 95 در آفیس 97، 2000 و XP برمی گردد. Microsoft Office 98 Macintosh Edition نیز از لوگوی مشابهی استفاده می کند.

مایکروسافت آفیس 97:

مایکروسافت آفیس 97 (Office 8.0) شامل صدها ویژگی و پیشرفت جدید بود، مانند معرفی نوارهای فرمان، الگویی که در آن منوها و نوار ابزارها از نظر قابلیت و طراحی بصری شبیه‌تر بودند. آفیس 97 همچنین دارای سیستم های زبان طبیعی و چک کردن دستور زبان بود. آفیس 97 اجزای جدیدی از جمله FrontPage 97، Expedia Streets 98 (در نسخه Small Business Edition) و اینترنت اکسپلورر 3.0 و 4.0 را به مجموعه ارائه کرد.

آفیس 97 اولین نسخه آفیس بود که شامل Office Assistant بود. در برزیل، همچنین اولین نسخه ای بود که Registration Wizard را معرفی کرد که پیشروی برای فعال سازی محصول مایکروسافت است. با این نسخه، برنامه های همراه، Project 98 و Publisher 98 نیز به نسخه های کاملاً 32 بیتی منتقل شدند. Exchange Server، یک سرور پست الکترونیکی و سرور تقویم که توسط مایکروسافت توسعه یافته است، سرور Outlook پس از توقف Exchange Client است.

بررسی نسخه های آفیس
بررسی نسخه های آفیس

مایکروسافت آفیس 2000:

مایکروسافت آفیس 2000 (Office 9.0) منوهای تطبیقی ​​را معرفی کرد که در آن گزینه های کم استفاده از کاربر پنهان می شدند. همچنین یک ویژگی امنیتی جدید را معرفی کرد که حول امضاهای دیجیتال ساخته شده است تا خطر ویروس های ماکرو را کاهش دهد. ویرایشگر اسکریپت مایکروسافت، ابزاری اختیاری که می تواند کد اسکریپت را ویرایش کند، نیز در آفیس 2000 معرفی شد. Office 2000 به طور خودکار به ماکروهایی (نوشته شده در VBA 6) که به صورت دیجیتالی از نویسندگانی که قبلاً به عنوان مورد اعتماد تعیین شده اند، امضا شده اند اعتماد می کند. Office 2000 همچنین PhotoDraw، یک برنامه تصویربرداری شطرنجی و برداری، و همچنین Web Components، Visio و Vizact را معرفی می کند. جادوگر ثبت، پیش درآمدی برای فعالسازی محصول مایکروسافت، در برزیل باقی ماند و به استرالیا و نیوزیلند نیز گسترش یافت، البته نه برای نسخه های دارای مجوز حجم. نرم افزارهای آکادمیک در ایالات متحده و کانادا نیز دارای قابلیت Registration Wizard بودند.

مایکروسافت آفیس XP:

مایکروسافت آفیس XP (Office 10.0 یا Office 2002) همراه با ویندوز XP منتشر شد و یک ارتقاء بزرگ با پیشرفت‌ها و تغییرات متعدد نسبت به Office 2000 بود. Office XP ویژگی Safe Mode را معرفی کرد که به برنامه‌هایی مانند Outlook اجازه می‌دهد هنگام بوت شدن. در غیر این صورت ممکن است با دور زدن یک رجیستری خراب یا یک افزونه معیوب شکست بخورد. تگ هوشمند یک فناوری است که با Office XP در Word و Excel معرفی شد و در آفیس 2010 متوقف شد.

Office XP همچنین اجزای جدیدی از جمله Document Imaging، Document Scanning، Clip Organizer، MapPoint و Data Analyzer را معرفی می کند. بایندر با Unbind جایگزین شد، برنامه ای که می تواند محتویات یک فایل Binder را استخراج کند. Unbind را می توان از CD-ROM Office XP نصب کرد.

Office XP شامل فرمان صوتی یکپارچه و قابلیت دیکته متن و همچنین تشخیص دست خط است. این اولین نسخه ای بود که به فعال سازی محصول مایکروسافت در سراسر جهان و در تمام نسخه ها به عنوان یک اقدام ضد دزدی دریایی نیاز داشت، که جنجال گسترده ای را برانگیخت. فعال‌سازی محصول تا زمانی که در آفیس 2011 برای مک معرفی شد، در نسخه‌های آفیس برای مک وجود نداشت.

مایکروسافت آفیس 2003:

مایکروسافت آفیس 2003 (Office 11.0) در سال 2003 منتشر شد. لوگوی جدیدی را به نمایش گذاشت. دو برنامه جدید در آفیس 2003 معرفی شدند: Microsoft InfoPath و OneNote. این اولین نسخه ای است که از آیکون های جدید و رنگارنگ تر استفاده می کند. Outlook 2003 عملکردهای بهبود یافته ای را در بسیاری از زمینه ها از جمله احراز هویت Kerberos، RPC از طریق HTTP، حالت تبادل حافظه پنهان، و فیلتر ایمیل ناخواسته بهبودیافته ارائه می دهد.

آفیس 2003 سه برنامه جدید را به مجموعه محصولات آفیس معرفی می کند: InfoPath، برنامه ای برای طراحی، پر کردن و ارسال فرم های داده های ساخت یافته الکترونیکی. OneNote، یک برنامه یادداشت برداری برای ایجاد و سازماندهی نمودارها، گرافیک ها، یادداشت های دست نویس، صدای ضبط شده و متن. و نرم افزار گرافیکی Picture Manager که می تواند تصاویر دیجیتال را باز، مدیریت و به اشتراک بگذارد.

شیرپوینت، یک پلت فرم همکاری وب با نام رمز آفیس سرور، دارای یکپارچگی و سازگاری با آفیس 2003 و غیره است.

مایکروسافت آفیس 2007:

مایکروسافت آفیس 2007 (Office 12.0) در سال 2007 منتشر شد. ویژگی های جدید آفیس 2007 شامل یک رابط کاربری گرافیکی جدید به نام رابط کاربری روان است که منوها و نوارهای ابزاری را که از زمان آغاز به کار آفیس سنگ بنای آفیس بوده اند با یک نوار ابزار تب دار جایگزین می کند. ، معروف به روبان; فرمت های جدید فایل مبتنی بر XML به نام Office Open XML. و گنجاندن Groove، یک برنامه نرم افزاری مشترک. در حالی که مایکروسافت Data Analyzer، FrontPage، Vizact و Schedule+ را از Office 2007 حذف کرد. آنها همچنین Communicator، Groove، SharePoint Designer و Office Customization Tool (OCT) را به مجموعه اضافه کردند.

بررسی نسخه های آفیس
بررسی نسخه های آفیس

مایکروسافت آفیس 2010:

مایکروسافت آفیس 2010 (آفیس 14.0، مایکروسافت به دلیل ترس از 13 نسخه 13.0 را رد کرد) در 15 آوریل 2010 نهایی شد و در 15 ژوئن 2010 در دسترس مصرف کنندگان قرار گرفت. از ویژگی های اصلی آفیس 2010 می توان به منوی فایل پشت صحنه، ابزارهای همکاری جدید، روبان قابل تنظیم، نمای محافظت شده و پانل ناوبری اشاره کرد. Office Communicator، یک برنامه پیام‌رسانی فوری و تلفن ویدیویی، به Lync 2010 تغییر نام داد. این اولین نسخه ای است که در انواع 32 بیتی و 64 بیتی عرضه می شود. مایکروسافت آفیس 2010 لوگوی جدیدی را به نمایش گذاشت که شبیه آرم سال 2007 بود، به جز طلایی، و با تغییر شکل. مایکروسافت Service Pack 1 را برای Office 2010 در 28 ژوئن 2011 و Service Pack 2 را در 16 ژوئیه 2013 منتشر کرد. Office Online برای اولین بار به همراه SkyDrive، یک سرویس ذخیره سازی آنلاین، به صورت آنلاین منتشر شد.

مایکروسافت آفیس 2013:

Microsoft Office 2013 در 30 ژانویه 2012 منتشر شد و نسخه پیش نمایش مشتری در 16 ژوئیه 2012 در دسترس مصرف کنندگان قرار گرفت. این برنامه دارای یک رابط کاربری اصلاح شده است. رابط کاربری مبتنی بر مترو، رابط ویندوز فون و ویندوز 8 است. Microsoft Outlook تا کنون بارزترین تغییرات را دریافت کرده است. به عنوان مثال، رابط مترو تجسم جدیدی برای وظایف برنامه ریزی شده ارائه می دهد. پاورپوینت شامل قالب‌ها و جلوه‌های انتقال بیشتری است، و OneNote شامل یک صفحه نمایش جدید است.

در 16 می 2011، تصاویر جدیدی از آفیس 15 فاش شد که اکسل را با ابزاری برای فیلتر کردن داده ها در جدول زمانی، توانایی تبدیل اعداد رومی به اعداد عربی و ادغام توابع مثلثاتی پیشرفته را نشان می داد. در Word، قابلیت درج ویدئو و صوت به صورت آنلاین و همچنین پخش اسناد در وب پیاده سازی شد. مایکروسافت قول پشتیبانی از Office Open XML Strict را با شروع نسخه 15 داده است، قالبی که مایکروسافت برای قابلیت همکاری با سایر مجموعه های اداری و برای کمک به پذیرش در بخش عمومی به ISO ارائه کرده است. این نسخه می تواند ODF 1.2 (فقط ویندوز) را بخواند و بنویسد.

در 24 اکتبر 2012، Office 2013 Professional Plus برای تولید عرضه شد و برای دانلود در دسترس مشترکین TechNet و MSDN قرار گرفت. در 15 نوامبر 2012، نسخه آزمایشی 60 روزه برای دانلود عمومی منتشر شد. Office 2013 در 29 ژانویه 2013 در دسترس عموم قرار گرفت. Service Pack 1 برای Office 2013 در 25 فوریه 2014 منتشر شد. برخی از برنامه‌ها از جمله SharePoint Workspace، Clip Organizer و Office Picture Manager به طور کامل از مجموعه حذف شدند.

مایکروسافت آفیس 2016:

در 22 ژانویه 2015، وبلاگ Microsoft Office اعلام کرد که نسخه بعدی مجموعه برای دسکتاپ ویندوز، Office 2016، در حال توسعه است. در 4 می 2015، یک پیش نمایش عمومی از Microsoft Office 2016 منتشر شد. Office 2016 برای Mac OS X در 9 جولای 2015 [156] و برای ویندوز در 22 سپتامبر 2015 منتشر شد. کاربرانی که اشتراک Professional Plus 2016 را داشتند، برنامه جدید Skype for Business را دارند. Microsoft Teams، یک برنامه همکاری تیمی برای رقابت با Slack، به عنوان یک محصول جداگانه برای کاربران تجاری و سازمانی منتشر شد.

مایکروسافت آفیس 2019:

در 26 سپتامبر 2017، مایکروسافت اعلام کرد که نسخه بعدی مجموعه برای دسکتاپ ویندوز، Office 2019، در حال توسعه است. در 27 آوریل 2018، مایکروسافت پیش‌نمایش تجاری آفیس 2019 را برای ویندوز 10 منتشر کرد. در 24 سپتامبر 2018 برای Windows 10 و macOS در دسترس عموم قرار گرفت.

مایکروسافت آفیس 2021:

در 18 فوریه 2021، مایکروسافت اعلام کرد که نسخه بعدی مجموعه برای دسکتاپ ویندوز، Office 2021، در حال توسعه است. این نسخه جدید به مدت پنج سال پشتیبانی خواهد شد و در 5 اکتبر 2021 منتشر شد.

بررسی نسخه های آفیس
بررسی نسخه های آفیس
امین
ارسال دیدگاه